Et bar-system til styring af foils

Grunden til at bruge en bar i stedet for håndtag er at man ikke skal bruge kræfter på at holde håndtagene fra hinanden når de sidder i en trapez. Måske kunne det også være nemmere at bruge en bar til at styre en foil med?

Krav til systemet:

  1. Man skal kunne bruge bremselinerne og styrelinerne til at dreje dragen med.
  2. Det skal være muligt at kunne bremse dragen så den kan landes.
  3. Der skal være mulighed for at kunne smide dragen så den mister trækket, uden at den flyver væk. Altså en form for safety leash til sikring af at dragen ikke flyver helt væk.
  4. Det skal fungere sådan at dragen falder ned/ laver total depower hvis man taber/ slipper baren.
  5. Det skal gøre det nemt og "ufarligt" at flyve en WaterBora 11,2.


Første test af bar-systemet, Vestereng, Århus N, 28/3 - 2004.til top

Flyvningen forløb ganske fint - dragen opførte sig rigtigt godt. Skarpe vendinger om egen vingespids uden at skulle hive så meget i baren. Det er normalt meget svært at flyve boraen på en bar, fordi det kræver at man hele tiden sætter baren i yderstillinger.

Der er dog et problem med opsætningen, man kan ikke bremse/ flyve dragen baglæns nemt. Dels fordi at linen der går igennem baren er alt for stiv og dels fordi man kun kan hive begge bremseliner på en gang. Man kan altså ikke manøvrere dragen ind og lande fint i midten - det er systemet ikke gearet til.



Ideer og tegninger før anden testflyvning.til top

Hvordan klarer man problemet med at fastlåse baglinerne i forhold til hinanden, samtidig med at man kan indstille deres længde? Første ide er skitseret på billedet længst til venstre. Systemet virker lidt kompliceret - brug af 6 eller 4 trisser (de nederste to trisser er blot for at kunne trække ekstre i bremselinerne). Det er heller ikke umiddelbart muligt at placere to trisser som vist. For det første fordi de to trisser monteret på hver ende af baren sidder for løst. For det andet fordi oversiden af hånden man holder baren med måske vil komme til at røre linerne, hvis trisserne bevæger sig forkert (f.eks. hvis baren er i yderposition).

For det tredje forbryder opsætningen sig mod det fjrede krav om at man skal kunne give slip på baren, hvorefter dragen mister trækket/ falder ned.

Derfor prøves i stedet med opsætningen med 4 trisser, som vist her på højre tegning. Hvor man ved at hive i leashen der går igennem baren forkorter baglinerne og derved bremser dragen, samtidig med at man stadig kan styre dem ved at hive i højre eller venstre side af baren. Forudsætningen for at det kan virke er at der er mest træk på forlinerne.



Anden test af bar-systemet, Risskov strand, 1/4 -2004.til top

Stabil, men svag (ca. 2ms) pålandsvind fra øst var gode betingelser at teste systemet på.

Det fungerede dog ikke som forventet. Når man hev i baglinerne, kunne man godtnok bremse dragen, men det var ikke helt så effektivt som forventet. Trækket på baglinerne blev nemlig så kraftigt at de to ydeste trisser klemte sig sammen og ned mod baren. Hvilket resulterede i at man ikke kunne kontrollere styrelinerne. Hvis man gav slip på baren blev der strammet så meget på forlinerne at dragen blot fløj videre med fuld kraft. Ikke en rar situation, hvis man forventer at der bliver hevet i baglinerne og dragen blot faldt ned. Ikke en success.

Resten af tiden fikserede vi de justerbare bagliner og fløj dragen rundt i det lækre solskin, som det kan ses af de følgende to små film :o)

GeilKite, Risskov strand. GeilKite start, Risskov Strand, 1/4 -2004. Mpeg4 format (396kb). GeilKite, Risskov strand. GeilKite, flyvning i stabil svag vind, Risskov Strand, 1/4 -2004. Mpeg4 format (1mb).


Tredje test af bar-systemet, Vestereng, 2/4 -2004.til top

Der er desværre ingen billeder fra testdagen, men opsætningen der blev brugt er vist her til venstre. Det er næsten samme opsætning som ved første test - med den ændring at en leashline er forbundet fra baglinerne og ned til trapezen. Derfor falder dragen ned hvis man smider baren. Både Quadrifoilen og Boraen blev testet med systemet - det blæste dog lidt voldsomt til Boraen - stød op mod 15 m/s.

Systemet fungerede som forventet, men ingen mulighed for at flyve dragen baglæns/ bremse den. Det var dog muligt når dragen lå på forkanten at snuppe en af baglinerne og hive lidt i den indtil dragen havde vendt sig med bagkanten mod jorden.Det fungerede fint med leashen ned igennem baren - når man gav slip faldt dragen (efter en del flapren i den kraftige vind) til jorden.



Fjerde test af bar-systemet, Vestereng, 7/4 -2004.til top

Mandag d.5 april: Opsætningen til venstre er næste punkt på programmet - skal forhåbentligt inden længe testes med WaterBoraen. Selvom det er en vand-drage, så er de næste par dages regn nok ikke det mest interessant at flyve den i.

Vi testede opsætningen lavet d.5. april i går d.7 april med den lille 3.8'er og det rigtigt godt. Det var muligt at bremse og flyve dragen baglæns og dreje skarpt. Depower linen fra Takoon baren viste sig dog at være lidt for lang/ vore arme for korte :-P

Problem: dragen falder ikke til jorden når man smider baren. Det er nok til at leve med selvom det kræver en del kraft at bremse dragen og få den til at flyve baglæns når den trækker kraftigst. Så er der jo altid muligheden for at hive i sikkerheds udløseren, så den kun hænger på baglinerne - det virker! :o)



Hvad nu?til top
Psycho WAC System

Næste projekt bliver nok at enten at teste Manfreds UDS-II system eller prøve at lave noget lignende det WAC system som flysurfer bruger på nogle af deres drager.

UDS-II Systemet er monteret på A, B, C, og D/ brake-lines på foilen. Hele ideen er at man ændrer hele profilet på dragen i stedet for blot at hive i bremseflapperne/ extendere bagkanten.
Indstilling af boraens profil i vinden. Her kan man se A, B, C linerne. D linerne eller brakelines er monteret helt i bagkanten og fungerer som flaps/ bremser. Fra boraens betjeningsmanual (engelsk/ tysk).

Links om UDS/ WAC:

-> Mastair WAC Conversion @ foilpilot.com.
Meget udførlig beskrivelse af hvordan man laver WAC på en af flysurfers gamle Mastairs.
-> Building a WAC-system on a warrior for 10EUR.
-> flysurfers kites with spider bar @ foilpilot.com.
Om SpiderBar og UDS systemet.
-> Manual for Foilmaker V:1.5.3.

Hjælp og ideer søges af alle interesserede - send en mail til <tietze@mail.dk> :o)

Vi arbejder selvølgelig videre med systemet.

Mikkel & Jørgen.



opdateret 25.05.2004 <tietze@mail.dk>

[indhold / validér / top]